Struktura literárního díla
Struktura literárního díla
Jazykový plán
1) útvary jazyka
spisovný jazyk + projevy hovorové i nespisovné(obecná čeština, nářečí, slang)
2) zvukové prostředky
Rytmus, rým
Eufonie(libozvučnost)- příjemné uspořádání zvuků v projevu(V mhách stříbrných měsíčních paprsků se taví sníh.-Toman)
Onomatopoie(zvukomalba)- napodobení zvuků slovy(Na topole podle skal zelený mužík zatleskal-Erban)
Paronomázie- opakování stejných hlásek ve slovech stejného základu(Slavme slavně slávu Slávů slavných-Kollár)
Zvukosled- pravidelné opakování stejných hlásek ve verši(Tyčinky v tichých a bílých liliích ve světle zeleném světle zeleně-Biebl)
3) stylové rozvrstvení slovní zásoby
Slova stylově neutrální nebo stylově zabarvená(eufemismy, archaismy, historismy, poetismy apod.)
4) textové prostředky
Styl vyprávěcí, popisný, charakterizační, úvahový, monolog, dialog, autorská řeč, řeč postav(přímá, polopřímá, nevlastní přímá)
5) syntaktické prostředky
Využití různých druhů vět, vyjadřování slovesné a jmenné, slovosled
6) pojmenování
a) přímá
básnický přívlastek(epiteton)
· konstans(označuje stálou vlastnost- bílý sníh)
· ornans(ozdobný- růžový večer)
paralelismus- dva jevy postaveny vedle sebe
antiteze- přirovnání protikladem
b) nepřímá(obrazná)- tropy
metafora- přenesení pojmenování na základě podobnosti(bledá tvář luny)
personifikace(zosobnění)- lidské vlastnosti a činy se přenášejí na neživé objekty
metonymie- přenesení pojmenování na základě věcné spojitosti
synekdocha- druh metonymie, spojitost kvantitativní, část označena celkem a naopak
perifráze- rozvedená synekdocha, vyjádření opisem, pomocí typických znaků
eufemismus- zjemnění výrazu
hyperbola- nadsázka, zveličení výrazu
oxymóron- spojení slov protichůdného významu, kontrast, zdánlivá nelogičnost
ironie- využití slov v opačném významu
sarkasmus- zesílená ironie
alegorie- utajení skutečného obsahu
c) figury- zvláštní obraty větné stavby, zdůrazňující myšlenku
opakování slov:
· ve větě, verši= epizeuxis
· na začátku veršů= anafora
· na konci veršů= epifora
· na konci a na začátku verše= epanastrofa(palilogie)
gradace- stupňování významu
řečnické figury:
· apostrofa- oslovení
· řečnická otázka- nevyžaduje odpověď
· inverze- změněný slovosled
Tematický plán
Výběr jevů skutečnosti è námět(širší tematický okruh- např.z venkova, města, současnosti, minulosti apod.)
Motivy- základní prvky tematické výstavby
Téma
- hlavní
- vedlejší
Epizoda- tematický celek spjatý s ostatními jen volně
Postavy- hlavní, vedlejší; jejich charakteristika
- přímo(konstatováním)
- nepřímo(v jednáním)
- srovnáním
Literární typ- vlastnosti jedné postavy shrnují vlastnosti celé skupiny postav
Děj- realizuje se v událostech, příhodách(napětí, konflikty, řešení)
Prostředí
- skutečné
- neskutečné
- místně určité
- neoznačené
- zachyceno stručně
- zachyceno podrobně
Postavení autora
- jako lyrický hrdina
- jako vypravěč(v epických textech)
Pojetí díla- komika, humor, tragika, idylizace, heroizace
Kompoziční plán
Kompoziční postupy
- kontrast, gradace, konfrontace, paralela- v lyrice
- chronologický(kronikářská kompozice), retrospektivní(východisko= závěrečný stav, zpětné vysvětlení)
Vztah dějových linií
- rámcový(závěrečný motiv=úvodní motiv)
- paralelní(samostatné příběhy)
- řetězový(návaznost událostí, spjaty s hlavním hrdinou)
Vnitřní výstavba děje
- úvod- expozice
- zápletka- kolize
- vyvrcholení konfliktu- krize
- zvrat- peripetie
- závěr, řešení konfliktu( happy end, katastrofa, smír)
Dějové napětí
- retardace(oddalování řešení, zpomalování děje)
- příběh z tajemstvím(nové momenty napětí, fakta, ale ne původce)
- falešná motivace(dohady sváděny na nesprávnou cestu, např.v detektivkách)
Komentáře
Přehled komentářů
Celá litaratura je jedna velká ******!
jste normální
(terule, 11. 3. 2013 15:20)to je teda blog jako to je fakt síla v tom se neda vyznat to já mám o milion lepší blog jak ti ho tu mohou dovolit nchat
Rozbory
(Mat, 12. 4. 2011 14:49)Nevíte, kde se dají stáhnout soubory, nebo zda jich sem nedáte víc....Díky Mat
Rozbory Vět
(Jakub Bartoš, 9. 2. 2011 19:40)
prosím dejte sem někdo vysvětlení rozborů vět protože já je nechápu a my to ve sškole probíráme a já nechci na doučováníak to sem prosím někdo dejte
moc děkuju kuba
jinej
(někdo, 13. 3. 2013 11:12)