Jdi na obsah Jdi na menu
 


Farářova dcera

16. 7. 2008

Farářova dcera – Goerge Orwell

Jazykový plán

1. Útvary jazyka

-      Spisovná čeština

-      Občasné projevy nespisovného jazyka

2. Stylové rozvrstvení slovní zásoby

-      Převažují slově stylově neutrální

-      Občasné použití eufemismů a archaismů

3. Textové prostředky

-      Převažuje styl vyprávěcí

-      Použit styl popisný a úvahový

-      Objevují se dialogy

-      Řeč postav přímá

4. Syntaktické prostředky

-      Nejčastěji použita souvětí

-      Minimální počet vět jednočlenných

-      Věty oznamovací, rozkazovací, tázací

5. Pojmenování

-      Metafory

-      Eufemismy

-      Ironie

 

Tematický plán

Námět: kritika společnosti 1. Poloviny 20. Století

Motivy: život na faře, povinnosti, přetvářka, víra, společnost, vesnice, město, klepy, žebráci

Postavy: Dorothy, farář, Nobby, pan Vaumorth, slečna Stempillová, Ellen, Charlie

Děj:

Tento méně známý Orwellův román se zabývá zejména kritikou sociálních problému v Anglii 30. let. Hlavní hrdinka, Dorothy Hare, 28 let stará dcera anglikánského faráře, doslova "žije vírou". Pracuje pro svého despotického otce a církev s obrovským vypětím, ale bez valných účinků. Lidé se od náboženství odvracejí, věřící se tříští na vzájemně se potírající frakce. Snad právě vyčerpání způsobí, že Dorothy se objeví po osmi dnech v Londýně se ztrátou paměti. Netuší kým je, ani co má dělat. Víceméně náhodou se přidá k trojici tuláků, kteří míří na venkov, kde se chtějí dát najmout coby trhači chmele. Práce je to těžká a vyčerpávající. Nakonec ale připadne na noviny, kde narazí na svou fotku a vzpomene si na svůj předchozí život. Po návratu do Londýna (protože to vypadá, že otec se k ní již nehlásí) se pokouší najít práci, ale bez úspěchu. Jakmile utratí všechny peníze, začíná žebrat. Nemá kde spát, nemá co jíst... Zachrání ji její bohatý bratranec, který ji dohodí místo učitelky na soukromé škole. Podmínky, v nichž se Dorothy octne, jsou strašné - děvčata jsou nucena učit se nazpaměť nepotřebné poučky a přepisovat nesmyslné kompozice, místo aby se rozvíjelo jejich myšlení či talent. Když se Dorothy snaží změnit styl výuky, narazí na naprostou ignoranci rodičů, kteří striktně vyžadují "praktické dovednosti" a navíc jsou nesmírně prudérní (Shakespeare je podle nich nemravný a proto se již dále nemá číst). V ubíjející atmosféře stráví půl roku, poté je vyhozena, ale naštěstí se přesně ve stejnou dobu změní situaci v jejím rodném městečku, takže se může vrátit domů. Rychle se vrací do zaběhaného kolotoče - ale zároveň se ztrátou paměti ztratila svou víru a tak ji rituály a církev připadají prázdné a zbytečné.
Prostředí: skutečné, Londýn, anglický venkov, poměrně dost popsáno

Postavení autora: vypravěč

Pojetí díla: kritika

 

Kompoziční plán

Kompoziční postupy

-    Gradace

-    Chronologie

Vztah dějových linií

-    Řetězový

Dějové napětí

-         Příběh s tajemstvím 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář